Na piek in oktober is verzuim door griep en corona weer op zijn retour

In oktober steeg het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland naar 4,8% (ten opzichte van 4,3% in september). Vier op de tien verzuimmeldingen kwam afgelopen maand door griepklachten of corona. Dat blijkt uit cijfers van arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare, beide onderdeel van HumanTotalCare en gezamenlijk werkzaam voor circa 1 miljoen werknemers en ruim 63.000 werkgevers. Het is niet de verwachting dat het verzuimpercentage de komende maanden daalt. Met de drukke decembermaand op komst adviseren de arbodienstverleners aandacht te houden voor werkdruk en de juiste energiebalans voor werknemers.
verzuim1

Vier op de tien ziekmeldingen door corona en griep

Griepklachten en corona blijven ook in oktober de belangrijkste aanjagers van verzuim. Deze waren samen verantwoordelijk voor vier op de tien verzuimmeldingen. ‘In deze periode van het jaar is het normaal dat griepklachten zorgen voor meer verzuim’, vertelt Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare. ‘De relatief grote stijging komt door een kleine piek in het aantal coronagevallen. Sinds eind oktober neemt deze stijging gelukkig ook weer af.’

Impact op werkvloer neemt toe