Geen verdere daling verzuim in juni, aantal ziekmeldingen stabiliseert voor zomervakantie

In juni 2023 was het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland 4,2%. Na een daling in maart, april en mei van dit jaar stabiliseerde het percentage in juni. Dat blijkt uit cijfers van arbodiensten HumanCapitalCare en ArboNed, beide onderdeel van HumanTotalCare en gezamenlijk werkzaam voor circa 1 miljoen medewerkers.
verzuim4

Ook aantal ziekmeldingen gelijk

Naast het verzuimpercentage bleef ook het aantal ziekmeldingen in juni gelijk. Gemiddeld meldden 44 van elke 1.000 medewerkers zich ziek. Dat is net zoveel als in de maanden april en mei. Dat het aantal ziekmeldingen al enige tijd stabiel is, heeft waarschijnlijk te maken met de winterse griepgolf. Die liep dit jaar relatief vroeg op zijn einde, namelijk vanaf april. Hierdoor waren er in april al minder ziekmeldingen dan gebruikelijk. Normaal gesproken blijft het aantal ziekmeldingen dalen tot in juni.

Opvallend: verzuimduur bij post-COVID neemt toe

Het aantal medewerkers dat door corona niet kan werken, is het afgelopen jaar flink afgenomen. Toch zien HumanCapitalCare en ArboNed dat medewerkers die door corona langer dan zes weken niet kunnen werken, nu doorgaans langer afwezig zijn dan voorgaande jaren. Naar schatting zal in 2023 72% van hen meer dan een halfjaar afwezig zijn. In 2022 was dat nog 60% en in 2021 47%. Dat komt vermoedelijk doordat het merendeel van deze groep te maken heeft met post-COVID (ook Long COVID genoemd).

Stimuleer vakantie om te herstellen

Ondertussen zijn de vakanties in het grootste deel van Nederland begonnen. Dat betekent dat werkend Nederland vakantie viert. “Regelmatig vakantiedagen opnemen geeft medewerkers de kans zich op te laden, waardoor ze beter om kunnen gaan met stress en werkdruk”, zegt Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare. “De afgelopen jaren is nog duidelijker geworden dat tijd nemen voor herstel heel belangrijk is. Dat vergroot de belastbaarheid en kan verzuim helpen voorkomen of beperken. Zeker in tijden van hoge werkdruk, wanneer er vanwege krappe bezetting extra beroep wordt gedaan op medewerkers.”