Coronapiek in juni zorgt weer voor stijging in verzuim

In juni steeg het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland naar 4,4% (ten opzichte van 4,3% in mei 2022). Deze stijging komt vrijwel helemaal door de coronapiek in juni. Tussen begin en eind juni is het aantal verzuimmeldingen dat met corona te maken heeft namelijk fors gestegen. Dat blijkt uit cijfers van arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare, beide onderdeel van HumanTotalCare en gezamenlijk werkzaam voor circa 1 miljoen werknemers en ruim 63.000 werkgevers. Hoewel de zomerpiek achter ons ligt, zoals het RIVM deze week berichtte, roepen de arbodiensten bedrijven op om besmettingen op de werkplek te voorkomen.
coronavirus

Geen sprake meer van seizoenstrend

Door de stijging is het verzuimpercentage in alle sectoren weer hoger dan vóór de coronapandemie. Dit in tegenstelling tot de maand mei waarin het merendeel van de sectoren weer terug was op het oude niveau van 2019. Sinds de uitbraak van corona zien de arbodienstverleners in juni jaarlijks een breuk in de seizoenstrend. “Normaal gesproken daalt het verzuim in juni, omdat dan de eerste vakanties beginnen. Voor het derde opeenvolgende jaar zien we echter een stijging in het aantal verzuimmeldingen dat we ontvangen. Ook dit jaar komt die stijging door corona”, vertelt Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare.

Stijging komt hard aan bij hoog verzuim

Traditiegetrouw was het ziekteverzuim in het mkb – bedrijven met minder dan 200 medewerkers – met 4,0% ook afgelopen maand lager dan bij grote bedrijven. Hier steeg het verzuimpercentage namelijk naar 5,0% (t.o.v. 4,8% in mei 2022). Tussen deze grote bedrijven zijn er echter grote verschillen met uitschieters naar boven en beneden. Dat betekent dat bij bedrijven waar de druk al hoog is, een verdere stijging van het verzuimpercentage extra hard aankomt.

Blijf alert op coronamaatregelen

De vraag is hoe het aantal coronabesmettingen – en daarmee het verzuim door corona – zich verder ontwikkelt tijdens de zomer en vooral daarna. De zomerpiek is volgens het RIVM voorbij. Penders: “De kans op een coronapiek in de herfst is echter reëel. Een goede voorbereiding door werkgevers in overleg met medewerkers is belangrijk voor de continuïteit in het bedrijf. Maak dus gebruik van opgedane ervaring met corona.” Eén op de vier werknemers die zich ziekmeldt door corona, vermoedt dat de besmetting op het werk heeft plaatsgevonden. Daar hebben werkgevers en werknemers samen een verantwoordelijkheid. “Houd daarom oog voor de basisregels zoals handen wassen, elkaar ruimte geven en zorgen voor voldoende frisse lucht”, vervolgt Penders. “Heb je bijvoorbeeld klachten? Dan blijf je thuis en doe je direct een zelftest. Na een negatieve zelftest mag je naar je werk. Ook thuiswerken voor wie dat kan, helpt om besmetting op de werkvloer te voorkomen. Het is belangrijk om juist nu in gesprek te gaan over corona, de nodige maatregelen en wat dit voor medewerkers betekent.”